لوگو اهواز فارما
آنچه در این مقاله می‌خوانید

فشار خون بالا در بارداری چه خطراتی دارد؟ علائم و راه های درمان

فشار خون بالا در بارداری
آنچه در این مقاله می‌خوانید

فشار خون بالا در بارداری High blood pressure in pregnancy یکی از مواردی است که سبب بروز خطرات و عوارض بسیار جدی می‌شود. این فشار خون بالا می‌تواند بر اثر عوامل مختلفی بروز پیدا کند. اما از کجا باید متوجه شوید که دارای فشار خون هستید؟ در واقع علائم این بیماری شامل چه چیز‌هایی می‌شود و از طریق چه راه‌هایی امکان درمان آن وجود دارد؟

فشار خون در بارداری

بیماری فشار خون علاوه بر دوران بارداری می‌تواند در افراد مسن، افرادی که سابقه بیماری‌های مختلف و به خصوص بیماری‌های قلبی دارند نیز بروز پیدا کند. میزان متوسط عبور خون از رگ‌های قلبی را فشار خون می‌گویند. بهترین فشار خون ۸/۱۱ و یا ۷/۱۲ است. در صورتی که فشار خون از ۱۳/۸ بیشتر شود، می‌توانیم بگوییم که بیمار دچار فشار خون شده است.
این موضوع در بسیاری از خانم‌های باردار و در واقع در خانم‌هایی که در سنین بالاتری حاملگی را تجربه می‌کنند، وجود دارد. به همین دلیل است که اگر به درستی به این مسأله توجه نکنیم احتمال این موضوع وجود دارد که خطرات بالا رفتن فشار خون هم مادر و هم جنین را تهدید کند.

فشار خون در بارداری

علائم فشار خون بالا در بارداری

اما چه علائمی فشار خون بالا در بارداری را نشان می‌دهند؟ این علائم شامل موارد متعدد و مختلفی می‌شوند، اما سعی کرده‌ایم تا مهم‌ترین آن‌ها را در این بخش بیان کنیم.

  • ایجاد مشکل در تنفس
  • دفع کردن بیش از حد پروتئین
  • متورم شدن دست و صورت و پا‌ها
  • داشتن مشکلات بینایی و تاری دید
  • داشتن سردرد‌های مزمن و ماندگار
  • داشتن درد در قسمت بالایی و سمت راست شکم

یکی از نکته‌های مهمی که در این خصوص باید به خاطر داشته باشید این است که احتمال این مسأله وجود دارد که تمامی این علائم و نشانه‌ها در شما بروز پیدا نکند و صرفاً یک یا دو مورد از این موارد را داشته باشید. با این وجود بهتر است حتماً به پزشک مراجعه کنید و از بابت این موضوع مطمئن شوید که آیا این علائم مربوط به فشار خون شما می‌شود یا خیر.

دلایل ایجاد فشار خون

علائم و نشانه‌هایی که وجود فشار خون بالا در بارداری را نشان می‌دهند، می‌توانند بسیار زیاد باشند. به همین دلیل است که می‌گوییم بیماری فشار خون بالا می‌تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. فراموش نکنید که فهمیدن دلایل ایجاد این بیماری نیز بسیار مهم است. در این قسمت به مهم‌ترین دلایل ایجاد این بیماری اشاره خواهیم کرد.

  • اولین بارداری
  • بالا بودن سن مادر
  • مصرف مشروبات الکلی
  • بارداری دو قلو و یا چند قلویی
  • داشتن بیماری‌های خود ایمنی
  • عدم داشتن فعالیت کافی و ورزش
  • مصرف کردن سیگار و انواع دخانیات
  • داشتن اضافه وزن و یا چاقی مفرط
  • داشتن دیابت یا همان بیماری قند خون
  • داشتن سابقه بیماری فشار خون در خانواده
  • بارداری به کمک لقاح‌های مصنوعی و آزمایشگاهی

علائم فشار خون بالا در بارداری

روش‌های درمان فشار خون بالا

تا اینجا هم علائم و هم دلایل ایجاد فشار خون بالا در بارداری را مورد بررسی قرار دادیم. این موارد سبب می‌شوند تا نسبت به این بیماری آگاهی بیشتری پیدا کنیم. با این وجود علاوه بر تمامی این آگاهی‌ها نیاز است تا روش‌هایی که برای درمان فشار خون بالا وجود دارد را نیز بدانیم و از آن‌ها استفاده کنیم.

زایمان

یکی از مواردی که در دوران بارداری وجود دارد، فشار خون پره اکلامپسی است. این نوع از فشار خون می‌تواند سبب شود که فرد در دوران حاملگی دچار فشار خون شده و پس از اتمام این دوران، فشار خون از بین برود. اگر ۳۷ هفته شما گذشته باشد، معمولاً پزشک توصیه می‌کند که زایمان کنید و با این کار فشار خون مادر نیز از بین خواهد رفت.

مصرف دارو

در صورتی که هنوز ۳۷ هفته شما به طور کامل پر نشده باشد امکان زایمان نخواهید داشت. از طرفی نیز بالا بودن فشار خون شما می‌تواند بسیار برای خودتان و برای نوزاد خطرناک باشد. به همین دلیل است که طبق توصیه پزشکان در این دوران باید دارو‌های فشار خون مصرف شود تا از بالا رفتن بیش از حد فشار خون شما جلوگیری شود.

تحت نظر قرار گرفتن

مورد بعدی در خصوص تحت نظر قرار گرفتن مادر و جنین است. در دورانی که مادر فشار خون بالا را تجربه می‌کند، باید هم از لحاظ سونوگرافی و هم از بابت تغذیه و ورزش تحت نظر باشد که مشکلی بروز پیدا نکند.
تمامی روش‌هایی که در خصوص درمان فشار خون بالا در بارداری استفاده می‌شوند می‌توانند برای افراد معمولی نیز که حامله نیستند، مورد استفاده قرار گیرند. به همین دلیل است که دانستن این روش‌ها و درمان‌ها می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

جمع‌بندی

مواردی که در طول این مقاله در خصوص فشار خون بالا در بارداری مطرح شد، همگی سبب می‌شوند تا شما بتوانید شناخت بهتر و بیشتری را از این بیماری پیدا کنید و در صورت نیاز بدانید که از طریق چه راه‌هایی امکان درمان آن وجود دارد. داروخانه آنلاین اهواز فارما علاوه بر آن که به شما در این زمینه‌ها می‌تواند مشاوره‌های مناسب و اصولی را ارائه دهد، می‌تواند دارو‌های مورد نیاز شما را نیز فراهم کرده و از این طریق مشکلات شما در پیدا کردن دارو‌های مربوط به فشار خون را کاهش دهد.

اشتراک گذاری مقاله:

Facebook
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

اشتراک گذاری مقاله:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
مقالات مرتبط