لوگو اهواز فارما
  • خانه
  • /
  • مقالات
  • /
  • خطرات مصرف نکردن ویتامین دی ، حداقل آفتاب بخورید!
آنچه در این مقاله می‌خوانید

خطرات مصرف نکردن ویتامین دی ، حداقل آفتاب بخورید!

بررسی عوارض کم خونی در کودکان به صورت کامل
آنچه در این مقاله می‌خوانید

خطرات مصرف نکردن ویتامین دی شامل تمام گروه‌های سنی می‌شود. این ویتامین برای سلامت ماهیچه‌ها و استخوان‌ها بسیار ضروری است. همچنین با توجه به اینکه مواد غذایی زیادی حاوی این ویتامین نیست و جذب این ویتامین از غذا به تنهایی کار دشواری است بهتر است که درباره این ویتامین و خطرات مصرف نکردن آن اطلاعات بیشتری کسب کنید تا سلامتی‌تان در اثر کمبود این بیماری به خطر نیافتد. در همین راستا در ادامه این مقاله به صورت مفصل درباره فواید و علائم کمبود ویتامین دی بیشتر توضیح داده می‌شود.

ویتامین دی و نحوه عملکرد آن در بدن

ویتامین دی و نحوه عملکرد آن در بدن

یکی دیگر از مهم‌ترین مکمل‌های غذایی که کمبود آن در بدن در سنین مختلف می‌تواند تأثیرات منفی زیادی بر بدن بگذارد ویتامین دی است. این ویتامین نوعی ویتامین محلول در چربی است یعنی در توده های چربی بدن جمع آوری می‌شود. این ویتامین هم به صورت طبیعی در بعضی غذاها موجود است و هم به صورت مکمل وجود دارد. اما یکی از مهم‌ترین منابع آن نور خورشید است. نحوه عملکرد ویتامین دی در بدن به این صورت است که با افزایش جذب کلسیم در روده و تنظیم کافی کلسیم و فسفات در خون باعث استخوان سازی می‌شود. بنابراین خطرات مصرف نکردن ویتامین دی بسیار زیاد است.

خطرات مصرف نکردن ویتامین دی چیست؟

همان طور که اشاره شد ویتامین D در جذب کلسیم و بازسازی استخوان‌ها بسیار مؤثر است. به طوری که خطرات مصرف نکردن ویتامین دی در بزرگسالان موجب می‌شود تا استخوان‌هایی شکننده داشته باشند و در معرض پوکی استخوان قرار بگیرند. در کودکان نیز کمبود این ویتامین سبب می‌شود که استخوان‌هایشان ضعیف و شکننده باشد. از دیگر خطرات مصرف نکردن ویتامین دی تأثیراتی است که بر به وجود آمدن بیماری‌های مختلفی چون ام اس، دیابت، افسردگی و … می‌گذارد.

نشانه های کمبود ویتامین دی در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی در سلامت و کارکرد صحیح قسمت‌های مختلف بدن دارند. بنابراین کمبود هر کدام از این ویتامین‌ها می‌تواند سلامتی فرد را به خطر بیندازد. ویتامین دی نیز تأثیر زیادی بر سلامت فرد دارد که کمبود آن می‌تواند عوارض زیادی داشته باشد. از جمله مهم‌ترین علائم کمبود ویتامین D عبارت‌اند از:

  • ابتلای مکرر به بیماری‌های عفونی: یکی از مهم‌ترین نقش‌هایی که این ویتامین در بدن دارد تقویت سیستم ایمنی بدن در مواجهه با ویروس‌ها و باکتری‌ها است. پس کمبود آن سبب می‌شود که فرد به صورت مکرر با عفونت‌های مختلف درگیر شود.
  • ضعف و خستگی: از دیگر نشانه های کمبود این ویتامین ضعف و خستگی است. طی مطالعات انجام شده متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که کمبود ویتامین دی می‌تواند خستگی و ضعف را سبب شود.
  • کمر درد و دردهای استخوانی: سطح پایین این ویتامین در بدن در بعضی از مواقع با دردهای شدید استخوانی و کمر درد بروز می‌کند.
  • افسردگی: از مهم‌ترین خطرات مصرف نکردن ویتامین دی ایجاد افسردگی به خصوص در افراد مسن است.
  • اختلال در ترمیم زخم: اگر زخمی بعد از جراحی و یا جراحت به کندی بهبود پیدا کند می‌تواند از علائم کمبود این ویتامین در بدن باشد.

خطرات مصرف نکردن ویتامین دی برای کودکان

با توجه به نقش حیاتی ویتامین دی در بدن از جمله تنظیم رشد سلول‌ها، عملکرد صحیح سیستم عصبی، عضلانی و همچنین بهبود عملکرد سیستم ایمنی مصرف این نوع از ویتامین برای کودکان بسیار مهم و ضروری به شمار می‌رود. زیرا اگر این نوع از ویتامین در حد کافی به بدن نرسد مشکلات زیادی را برای کودک ایجاد می‌کند. نرمی استخوان و ایجاد بیماری ریکت یا راشیتیسم در کودکان از جمله مهم‌ترین خطر کمبود ویتامین دی برای کودکان است. در واقع در اثر کمبود این ویتامین و ایجاد نرمی استخوان کودک دچار پاهای پرانتزی، پای ضربدری و … می‌شود. بنابراین بهتر است اگر نمی‌توانید این نوع ویتامین را از منابع غذایی تهیه کنید حتماً آن را به صورت مکمل غذایی برای کودکان و حتی بزرگسالان استفاده کنید.

درمان کمبود ویتامین دی

درمان کمبود ویتامین دی

برای کمبود ویتامین دی در بدن راه های زیادی وجود دارد که از جمله منابع مهم آن قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. بنابراین می‌توان بخشی از ویتامین دی مورد نیاز خود را از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید به دست آورد. غذاها نیز از دیگر منابع این ویتامین هستند البته چون تعداد این غذاها محدود و کم است نمی‌توان گفت که می‌شود به وسیله این منابع کمبود ویتامین دی را جبران کرد. جگر گاو، گوشت ماهی های چرب، روغن جگر ماهی، تخم مرغ، پنیر و قارچ ها از جمله موادی هستند که مقادیر مختلفی ویتامین D دارند. همچنین مصرف مکمل‌های ویتامین دی از دیگر روش‌ها برای جبران کمبود این ویتامین در بدن است.

سخن پایانی

امروزه بررسی نشان می‌دهد که خطرات مصرف نکردن ویتامین دی بسیار زیاد است. همچنین با توجه به اینکه کمبود این ویتامین بسیار رایج است و در بیشتر مواقع نشانه های خاصی ندارد اگر فکر می‌کنید در دچار کمبود این ویتامین هستید با یک پزشک متخصص مشورت کنید و با تجویز او مکمل‌های این ویتامین را مصرف نمایید.

اشتراک گذاری مقاله:

Facebook
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

اشتراک گذاری مقاله:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
مقالات مرتبط